Peran Pustakawan dalam Meningkatkan Kunjungan Peserta Didik di Perpustakaan SMA 4 Bulupoddo

Main Article Content

La Ode Rusadi
Muhammad Yusuf

Abstract

Abstract: The main problem discussed in this thesis research is the role of librarians in increasing student visits to the SMA 1 Bulupoddo library.  The aim of this research is to find out the role of librarians in increasing visits to the library at SMA 1 Bulupoddo, Sinjai Regency and to find out what the state of student interest in visiting the library at SMA 1 Bulupoddo, Sinjai Regency.  In this research the author used a type of descriptive research with a qualitative approach, data collection was carried out by means of observation, interviews and documentation. The informants in this research were the principal, head of library, librarian and students, who were selected based on the determination of the author who was able to provide information.  correctly and accurately.  The data analysis technique used is simplified data reduction from interview results, drawing conclusions from interview results and presenting data.  The results of this research show that the role of librarians in increasing students' interest in visiting the SMA 4 Bulupoddo library is providing excellent service and giving gifts to users who frequently visit and students' interest in visiting the SMA 4 Bulupoddo library is good based on the results of observations in the field and  statements from various sources in excerpts from interviews conducted.


Abstrak: : Pokok Permasalahan yang dibahas pada penelitian ini adalah peran pustakawan dalam meningkatkan kunjungan peserta didik di perpustakaan SMA 1 Bulupoddo Kabupaten Sinjai. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui bagaimana peran pustskawan dalam meningkatkan kunjungan di perpustakaan SMA 1 Bulupoddo Kabupaten Sinjai serta untuk mengetahui bagaimana keadaan minat kunjung peserta didik di perpustakaan SMA 1 Bulupoddo Kabupaten Sinjai. Dalam penelitian ini penulis menggunakan jenis penelitian deskriftif dengan pendekatan kualitatif, pengumpulan data yang dilakukan dengan cara observasi, wawancara dan dokumentasi, informan dalam penelitian ini yaitu kepala sekolah, kepala perpustakaan, pustakawan, serta peserta didik, yang dipilih berdasarkan penetapan penulis yang mampu memberikan informasi dengan benar dan akurat. Adapun Teknik analisis data yang dilakukan adalah redukasi data yang disederhadakan dari hasil wawancara, penarikan kesimpulan dari hasil wawancara dan penyajian data. Hasil dari penelitian ini yang menunjukkan bahwa peran pustakawan dalam meningkatkan minat kunjung peserta didik ke perpustakaan SMA 4 Bulupoddo yaitu memberikan layanan prima dan memberikan hadiah bagi pemustaka yang rajin berkunjung serta minat kunjung peserta didik di perpustakaan SMA 4 Bulupoddo sudah baik berdasarkan hasil observasi di lapangan dan pernyataan berbagai sumber dalam kutipan wawancara yang dilakukan.

Article Details

How to Cite
Rusadi, L. O., & Yusuf, M. (2022). Peran Pustakawan dalam Meningkatkan Kunjungan Peserta Didik di Perpustakaan SMA 4 Bulupoddo. Maktabatun: Jurnal Perpustakaan Dan Informasi, 2(1), 76-81. Retrieved from https://ummaspul.e-journal.id/RMH/article/view/7742
Section
Articles