Pancasila Sebagai Dasar Negara dan Implementasinya dalam Berbagai Bidang

Main Article Content

Alvira Oktavia Safitri
Dinie Anggraeni Dewi

Abstract

This paper is aims to identify and explain about the implementation of Pancasila as the basis of the state in maintaining the existence of the Indonesian nation. The research method uses a qualitative study approach of descriptive approach where the discussion is obtained from the results of literature studies on book sources, relevant journals that that have been there before, and articles. The research results show an overview of the implementation of the values contained in the Pancasila principles in maintaining the existence of the nation, the meaning of each Pancasila precepts, along with functions and functions of the pancasila as the basis of the Indonesian state.In this case, Pancasila has a very important role for the Indonesian people, in advance of the current creation so that it can be implemented in everyday life, with the hope of creating a successor who can always maintain the existence of the Indonesian nation.

Article Details

How to Cite
Safitri, A. O., & Dewi, D. A. (2021). Pancasila Sebagai Dasar Negara dan Implementasinya dalam Berbagai Bidang. EduPsyCouns: Journal of Education, Psychology and Counseling, 3(1), 88-94. Retrieved from https://ummaspul.e-journal.id/Edupsycouns/article/view/1302
Section
Articles

References

Ade, L. P. dkk (2020). Implementasi Pancasila dalam Pembangunan dibidang Pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Pembelajran Dasar. 7 (1).
Agus Subagyo. (2020). Implementasi Pancsila Menangkal Intoleransi Radikalisme dan Terorisme. Jurnal Keilmuan PKN, 6 (1).
Agus, S. (2015). Meneguhkan Pancasila Sebagai Filsafat Pendidikan Nasional. Jurnal Ilmiah CIVIS. 5 (1).
Agustinus, W. D. (2015). Pancasila Sebagai Pondasi Pendidikan Agama. Jurnal ilmiah CIVIS. 5 (1).
Ambiro, P. A. (2017). Menjaga Eksistensi Pancasila dan Penerapannya Bagi Masyarakat di Era Globalisasi. JPK. Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan. 1 (2).
Ani, S. R (2017). Pendidikan Pancasila dan Pendidikan Kewarganegaraan (PPKn). Jakarta: PT Bumi Aksara.
Bunyamin, M. (2008). Internalisasi Nilai-nilai Pancasila dan Nasionalisme Melalui Pendidikan Kewarganegaraan. Educationist, 2 (2).
Eko, A. M, dkk (2016). Pembuktian Kekuatan Hubungan Antara Nilai-nilai Pancasila dengan Kewarganegaraan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 1 (1).
H. Ahmad, M. dkk. (2007). Pendidikan Pancasila. Universitas Gunadarma.
Huriah, R (2013). Nilai-nilai dalam Pendidikan Karakter Bangsa yang Berdasarkan Pancasila dan UUD1945. E-Journal WIDYA Non-Ekstra, 1 (1).
Ilham, S. J. dkk (2019). Persepsi Mahasiswa Terhadap Fungsi Pancasila Sebagai Weltanschauung dalam Upaya Mengatasi Merosotnya Nilai Kebangsaan. ELSE (Elementary School Education Journal). 3 (2).
Oksep, A (2015). Implementasi Nilai-nilai Pancasila Sebagai Dasar Negara dalam Pembentukan Peraturan Perundang-Undangan. Jurnal Ilmu Hukum. 5 (2).
Indah, A. K. (2019). Memahami nilai-nilai Pancasila dan Penerapannya. INA-Rxiv.
Sutan, S. Z. (2016). Aktualisasi Nilai-nilai pancasila sebagai Dasar Falsafah Negara dan Implementasinya dalam Pembangunan Karakter Bangsa. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial. 26 (2).
Wahyu, W (2015). Pelaksanaan Pilkada Berdasarkan Asas Demokrasi dan Nilai-Nilai Pancasila. Jurnal Ilmiah CIVIS, 5 (1)