The Relationship of Parenting Patterns to Student Achievement in Elementary School

Main Article Content

Amalia Mustafa
M Yunus Sudirman

Abstract

Abstract: This study aims to determine the parenting applied by the parents of students, student achievement, the relationship between parenting parents with student achievement. The research was conducted at SDN 45 Talaga, Enrekang District, Enrekang Regency. This type of research is ex post facto using a quantitative approach. The research population was 183 students of SDN 45 Talaga. The number of samples is 33 students with a non-probability sampling technique, namely purposive sampling. Data collection was done by observation, documentation and questionnaires. Data analysis was carried out by observation, documentation and questionnaires. Descriptive data analysis, prerequisite test and hypothesis submission with the help of SPSS version 20.0 for windows. The results of this study indicate that there are 3 types of parenting, namely: democratic parenting, permissive parenting, authoritarian parenting. Learning achievement is in 4 categories, namely less, low, medium, and high. Parenting style has a significant relationship with student achievement at SDN 45 Talaga.


Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pola asuh yang diterapkan oleh orang tua siswa, prestasi belajar siswa, hubungan antara pola asuh orangtua dengan prestasi belajar siswa. Penelitian dilaksanakan di SDN 45 Talaga Kecamatan Enrekang Kabupaten Enrekang. Jenis penelitian adalah ex post facto dengan menggunakan pendekatan kuantitatif. Populasi penelitian adalah siswa SDN 45 Talaga sebanyak 183 siswa. Jumlah sampel 33 siswa dengan teknik non probability sampling yaitu purposive sampling. Pengambilan data dilakukan dengan observasi, dokumentasi dan angket. Analisis data dilakukan dengan observasi, dokumentasi dan angket. Analisis data secara deskriptif, uji prasyarat dan pengajuan hipotesis dengan bantuan program SPSS versi 20,0 for windows. Hasil penelitian ini menunjukkan ada 3 jenis pola asuh yaitu : pola asuh demokratis, pola asuh permisif, pola asuh otoriter. Prestasi belajar berada pada 4 kategori, yaitu kurang, rendah, sedang, dan tinggi. Pola asuh orang tua memiliki hubungan yang signifikan dengan prestasi belajar siswa SDN 45 Talaga.

Article Details

How to Cite
Mustafa, A., & Sudirman, M. (2022). The Relationship of Parenting Patterns to Student Achievement in Elementary School. EduPsyCouns: Journal of Education, Psychology and Counseling, 4(1), 106-114. https://doi.org/10.33487/edupsycouns.v4i1.3949
Section
Articles

References

Achmadi, Abu. 2004.Psikologi Belajar. Jakarta: PT Rienka Cipta

Arikunto, Suharsimi. (2010).Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Asmaliyah. 2009. Skripsi. Hubungan Antara Persepsi Remaja Awal TerhadapPola Asuh Orang Tua Otoriter dengan Motivasi Berprestasi. Yogyakarta.Universitas Islam Negeri Yogyakarta.

Cleopatra, M. (2015). Pengaruh gaya hidup dan motivasi belajar terhadap prestasi belajar matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 5(2).

Clark, F. 1983. Self Administered Desensitization Behavior and Therapy. Journal of Behavior. 11, 56-59.

Depdikbud. 2001. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Djaali. 2007.Psikologi Pendidikan. Jakarta:Bumi Aksara.

Ghozali, Imam. (2011). AplikasiAnalisis Multivariate dengan Program IMB SPSS 19, Semarang: BadanPenerbitUniversitasDiponegoro.

Gunarsa.(1978).Psikologi Untuk Keluarga.Jakarta:BPK Gunung Mulia.

Heterington& Whiting. (1999). Child Psychology A Contemporaryn New Point 4th. New York: Mc Graw Hill.inc

Hurclok. (1993). Psikologi Perkembangan. Jakarta: Erlangga

Komsi, D. N., Hambali, I., & Ramli, M. (2018). Kontribusi pola asuh orang tua demokratis, kontrol diri, konsep diri terhadap motivasi belajar siswa. Psychology, Evaluation, and Technology in Educational Research, 1(1), 55–61.

Kurniawan, N. A., Sudirman, M. Y., Pratama, A. Y., Amrullah, R., & Thalib, D. (2020). Urgensi PEran Orang Tua Dalam Membekali Wawasan Karir Pada Anak Selama Pandemi. Webinar Series FIP, 11–18.

Mahyuddin, M. J., Sulaiman, F., Sudirman, M. Y., Riska, R., & Yanti, Y. (2022). Application of Role Playing Techniques to Increase Students’ Learning Motivation in the New Normal Period. Jurnal Basicedu, 6(5), 7731–7740.

Mulyatiningsih, E. 2011. Riset Terapan Bidang Pendidikan dan Teknik. Yogyakarta: Penerbit UNY Press.

Sudirman, M. Y. (2021). Value Of Work Ethic In Pappaseng Bugis And Its Implications For Student Career Maturity During The Covid-19 Pandemic: (Study Of Gadamerian Hermeneutics). Jurnal Bikotetik (Bimbingan Dan Konseling: Teori Dan Praktik), 5(2), 77–81.

Sudirman, M. Y., Kurniawan, N. A., Putri, S. N. J., Aiman, U., & Saputra, R. (2022). Konseling KIPAS: Konseling Intensif Progesif Adaptif Dan Sktruktur Dalam Mereduksi Trauma Penyintas Covid-19. 389–398.

Sugihartono, Kartika Nur F., Farida Harahap, Farida Agus S., Siti Rohmah N. 2007. Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: UNY Press.

Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Walgito, Bimo. 2004. Pengantar Psikologi Umum. Yogyakarta: Andi Offset.

Wijaya, Toni. 2009. Analisis Data Penelitian Menggunakan SPSS. Yogyakarta: Penerbit Universitas Atma Jaya Yogyakarta.

Yudha, Metha Silvana. 2011. Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Tunggal Terhadap Perilaku Moral Remaja”.S1, fakultas Ilmu Pendidikan Sosial dan Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung, 2011.