Penerapan Model Pembelajaran Koperatif Tipe Number Head Together Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SD

Main Article Content

Muh Idham Haliq
Irman Syarif
Nur Hikmah
M Yunus Sudirman

Abstract

Abstract: This study aims to improve student learning outcomes in class III UPT SDN 138 Kulinjang through the application of the NHT (Number Head Together) type of cooperative learning model. The collected student learning outcomes data were analyzed qualitatively. The results of this study indicate that the application of the NHT (Number Head Together) type of cooperative learning model can improve the learning outcomes of third grade students of UPT SDN 138 Kulinjang. This can be seen from the increase in student learning outcomes in the first cycle, the average score of students is 75.63 with a learning completeness percentage of 66.67% and the average value of students in the second cycle is 85.83 with a learning completeness percentage of 83.33%. Thus, there is an increase in student learning outcomes after applying the NHT (Number Head Together) learning model, so it can be concluded that the NHT (Number Head Together) learning model can improve student learning outcomes in subtheme 1 characteristics of living things in class III UPT SDN 138 Kulinjang, Enrekang Regency.


Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar Peserta Didik di kelas III UPT SDN 138 Kulinjang melalui penerapan model pembelajaran kooperatif tipe NHT (Number Head Together). Data hasil belajar Peserta Didik yang terkumpul dianalisis secara kualitatif. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa penerapan model pembelajaran kooperatif tipe NHT (Number Head Together) dapat meningkatkan hasil belajar Peserta Didik kelas III UPT SDN 138 Kulinjang. Hal ini dapat dilihat dari peningkatan hasil belajar Peserta Didik pada siklus I nilai rata-rata Peserta Didik 75,63 dengan persentase ketuntasan belajar 66,67% dan nilai rata Peserta Didik pada siklus II 85,83 dengan persentase ketuntasan belajar 83,33%. Dengan demikian, terdapat peningkatan hasil belajar Peserta Didik setelah menerapkan model pembelajaran NHT (Number Head Together), sehingga dapat disimpulkan bahwa model pembelajaran NHT (Number Head Together) dapat meningkatkan hasil belajar Peserta Didik pada subtema 1 ciri-ciri makhluk hidup di kelas III UPT SDN 138 Kulinjang Kabupaten Enrekang.

Article Details

How to Cite
Haliq, M., Syarif, I., Hikmah, N., & Sudirman, M. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Koperatif Tipe Number Head Together Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SD. EduPsyCouns: Journal of Education, Psychology and Counseling, 4(1), 115-121. https://doi.org/10.33487/edupsycouns.v4i1.3997
Section
Articles

References

Arikunto, & Suharsimi.(2010). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Dwicahyani, N. M., Wiarta, I. W., & Ardana, I. K. (2019). Penerapan model pembelajaran NHT berbantuan media gambar meningkatkan penguasaan kompetensi IPS. Journal for Lesson and Learning Studies. Vol 2(1), hlm 103.
Julianti, N. M., & Arini, N. W. (2017). Penerapan NHT untuk meningkatkan hasil belajar IPA siswa kelas III. Jurnal PGSD, Universitas Pendidikan Ganesha Singaraja, vol 1(3), hlm 240
Kurniasih, Imas & Sani, B. (2015). Ragam Pengembangan Model Pembelajaran untuk Peningkatan Profesionalitas Guru. Yogyakarta: Kata Pena.
Rusman. (2014). Model-model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta : Pustaka Pelajar.
Shoimin, A. (2014). Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013.Yogyakarta: AR ruz media.
Suprihatiningrum, J. (2013). Strategi Pembelajaran: Teori & Aplikasi. Jogjakarta: AR ruz media.
Syarif, I., & Abuamar Ratuloly, M. (2020). Penanaman Nilai Kearifan Lokal pada Peserta Didik Melalui Pendidikan Multikultular. heritage, 1(2), 185–197. https://doi.org/10.35719/hrtg.v1i2.13
Syarif, I., Elihami, E., & Buhari, G. (2021). Mengembangkan Rasa Percaya Diri Melalui Strategi Peer Tutoring Di Sekolah Dasar. EduPsyCouns: Journal of Education, Psychology and Counseling, 3(1), 9.
Syarif, I., Rahmat, R., & Masnur, M. (2018). Analisis Karakter Peserta Didik Melalui Penerapan Brain Based Learning Di Kelas Ii Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional, 4(1), 12.
Syarif, I., & Syaparuddin, S. (2018). Implementasi Pembelajaran Berbasis Masalah Pada Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran IPS Kelas IV. Edumaspul - Jurnal Pendidikan, 1(1), 48–60. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v1i1.40