PENGARUH MEDIA SOSIAL PADA PERKEMBANGAN KECERDASAN ANAK USIA DINI

Main Article Content

Intan Diyah Retno Palupi

Abstract

The purpose of this research is to know the influence of YouTube social media on the development of early childhood intelligence at the age of 0-8 years. Researchers can see the negative impacts, positive effects, and the role of parents in the use of YouTube videos as a parent companion tool and providing stimulus to the child's development. The research design used is descriptive qualitative by conducting a literature study through triangulation of data sources. This data collection is produced from articles and journals related to the influence of social media on the development of early childhood intelligence. These results indicate that the provision of stimulation in the form of videos on YouTube for young children can increase intellectual, emotional, spiritual, and social intelligence in children. To that end, YouTube's social media can be stated as a form of providing stimulus in optimizing the development of intelligence in early childhood appropriately.


 

Article Details

How to Cite
Palupi, I. (2020). PENGARUH MEDIA SOSIAL PADA PERKEMBANGAN KECERDASAN ANAK USIA DINI. JURNAL EDUKASI NONFORMAL, 1(1), 127-134. Retrieved from https://ummaspul.e-journal.id/JENFOL/article/view/426
Section
Articles

References

Bhakti, A. H., Paradizsa, I., Alkaf, I., & Irwansyah, I. (2018). Pengaruh Media Sosial Terhadap Pengalaman Multikultural dan Kecerdasan Budaya. Metakom, 2(1).
Chusna, P. A. (2017). Pengaruh Media Gadget Pada Perkembangan Karakter Anak. Dinamika Penelitian: Media Komunikasi Penelitian Sosial Keagamaan, 17(2), 315-330.
Kiftiyah, I. N., Sagita, S., & Ashar, A. B. (2017). Peran media youtube sebagai sarana optimalisasi perkembangan kognitif pada anak usia dini.
Kusumadana, R. (2016). PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA VIDEOTERHADAP KECERDASAN EMOSIONAL ANAK KELOMPOK A DI TAMAN KANAK-KANAK. Pendidikan Guru PAUD S-1, 5(4), 419-429.
Marsal, A., & Hidayati, F. (2017). Pengaruh smartphone terhadap pola interaksi sosial pada anak balita di lingkungan keluarga pegawai UIN Sultan Syarif Kasim Riau. Jurnal Ilmiah Rekayasa dan Manajemen Sistem Informasi, 3(1), 78-84.
Nahak, L. M., Berek, P. A., Riwoerohi, E. D. F., & Fouk, M. F. W. (2019). HUBUNGAN ANTARA PENGGUNAAN GADGET DENGAN KECERDASAN (INTELEKTUAL, EMOSIONAL, SPIRITUAL DAN SOSIAL) ANAK USIA SEKOLAH DI SDK ST. THERESIA ATAMBUA II. Jurnal Sahabat Keperawatan, 1(02), 16-25.
Putra, A., & Patmaningrum, D. A. (2018). Pengaruh Youtube di Smartphone Terhadap Perkembangan Kemampuan Komunikasi Interpersonal Anak. Jurnal Penelitian Komunikasi, 21(2).
Saputra, G. W., Rivai, M. A., Su’udah, M., Wulandari, S. L. G., Dewi, T. R., & Fitroh, F. (2017). Pengaruh Teknologi Informasi Terhadap Kecerdasan (intelektual, spiritual, emosional dan sosial) studi kasus: anak-anak. STUDIA INFORMATIKA: JURNAL SISTEM INFORMASI, 10(2).
Sari, D. T., Mappapoleonro, A. M., & Iriansyah, H. S. (2019). Pengaruh Video Youtube Nussa terhadap Egocentric Speech. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara.
Subarkah, M. A. (2019). PENGARUH GADGET TERHADAP PERKEMBANGAN ANAK. Rausyan Fikr, 15(1).
Viandari, K. D., & Susilawati, K. P. A. (2019). Peran pola asuh orangtua dan penggunaan gadget terhadap interaksi sosial anak prasekolah. Jurnal Psikologi Udayana, 6(01), 76-87.
Yusfika, S. M., & Setyowati, S. (2014). MENINGKATKAN KEMAMPUAN KOGNITIF DALAM PENGENALAN KONSEP WARNA MELALUI MEDIA AUDIO LAGU-LAGU DI KB. AISYIYAH SANG SURYA KECAMATAN GEDEG KABUPATEN MOJOKERTO. PAUD Teratai, 3(3).